Munch Mandag

Edvard Munch er en av de kunstnerne jeg liker aller best. Kanskje litt patriotisk av meg, men uansett hvor mye kunsthistorie jeg leser, eller hvor mange utstillinger, museer og gallerier jeg besøker, så kommer jeg alltid tilbake til Munch. Det er bare noe helt spesielt med maleriene hans. Med sin uttrykksfulle stil og sine intense farger er de både mystiske og usedvanlig vakre på en og samme tid. Bak hvert av dem skjuler det seg en fortelling eller en symbolikk som bare gjør møtet med kunsten hans enda mer spennende. Så for å gjøre en liten hyllest til Norges store kunstner, har jeg bestemt meg for å innføre “Munch Mandag”. Det vil si at hver mandag kommer jeg til å presentere et nytt verk av Munch og se litt nærmere på det. En fin måte å utforske Munchs fantastiske univers på. Er du med?

munchmadonna1
Edvard Munch, Madonna, ca 1894-5

Det var enkelt å velge det første verket ut i denne presentasjonen. Det måtte jo nesten bare bli min egen favoritt, “Madonna”. Munch lagde flere versjoner av dette motivet, fem oljemalerier og flere grafiske blad, og motivet hadde en sentral del i Livsfrisen. Personlig synes jeg versjonen du ser over er den fineste.

Så, hva har vi her? Jo, en Madonna-skildring som bryter ganske kraftig med den tradisjonelle fremstilligen av Maria. Det klassiske Madonna-motivet skildrer Maria som Jomfruen, Guds mor, og hun er et symbol på renhet. Munchs Madonna uttrykker derimot noe helt annet. Figuren er plassert i en sensuell posisjon, med armene halvt strukket ut bak ryggen, slik at brystpartiet strekker seg frem. Hodet er vendt til venstre side og øynene er lukket, mens det svarte håret brer seg elegant over skuldene hennes. Dette er en posisjon som i sterk grad uttrykker lidenskap. Kontrasten mellom det svarte håret og ansiktets hvite hud kan tyde på tap av uskyldighet, mens de lukkede øynene tyder på nytelse. Det røde hårbåndet hennes røper at dette er en jordisk og fruktbar kvinne. Rødt er som vi vet lidenskapens og blodets farge. Samtidig gir det svarte håret og det røde hårbåndet assosiasjoner til tradisjonelle fremstillinger av djevelen og til vampyrer. Kvinnen var for Munch en kilde til begjær, sjalusi og desperasjon. Som en slu vampyr slukte hun livet ut av deg og den stakkars mannen sto fortapt igjen.. Ikke noen frelse å få av Munchs Madonna med andre ord.

Maleriet er et svært godt eksempel på Munchs karakteristiske stil, og demonstrerer den sentrale rollen som formen og fargen har i kunsten hans. Fargetonene i rødt, gult, oransje og svart er med på å skape det sterke inntrykket av lidenskap og erotikk, mens den dynamiske komposisjonen gir bildet bevegelse og liv. Figuren strekker seg ut i en diagonal linje og omgis av en sirkel av myke fargeflater som liksom løper rundt kroppen hennes. Resultatet er et maleri som utstråler kraft og vitalitet. Heller en et symbol på renhet, er Munchs Madonna et symbol på kvinnelig sensualitet. Hun er ingen gud, men en jordens kvinne, kilde til begjær og liv.

One thought on “Munch Mandag

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s