Ukas utstillingstips

Et tips til deg som bor i Oslo-området, eller planlegger å komme innom i løpet av høsten: Om du allerede ikke har sett disse utstillingene i sommer, gjør det, og gjør det gjerne i denne rekkefølgen:

Nummer 1) “Japanomania” på Nasjonalmuseet
Nummer 2) “Nikolai Astrup” på Henie Onstad Kunstsenter

Disse to utstillingene er de beste jeg har sett i år. For det første viser begge utstillingene fantastisk kunst av svært høy kvalitet. Og for det andre, er begge utstillingene kuratert på en veldig vellykket måte.

For å starte med den første, “Japanomania”. Denne er for tiden å se på Nasjonalmuseet. Utstillingen vises i to deler: en første del på Nasjonalgalleriet, som fokuserer på billedkunst, og en annen del på Kunstindustrimuseet, som fokuserer på håndverk og design. Bakgrunnen for utstillingen er den såkalte “japonismen” som hadde stor innflytelse på europeisk kunstliv på slutten av 1800-tallet.

Litt bakgrunnsinfo som kan være greit å kjenne til: Slutten av 1800-tallet regnes som begynnelsen av modernismen i kunsthistorien. På denne tiden brøt flere og flere kunstnere med den klassiske tradisjonen, og tok et oppgjør med selve oppfatningen om hva kunst ER for noe. Utviklingen kom som en konsekvens av den industrielle revolusjon, som på mange måter snudde opp ned på samfunnene i den vestlige verden. Maskinene gjorde sitt inntog og erstattet mye av det manuelle arbeidet i jordbruket. Dette førte til at folk utvandret fra bygdene og inn til byene, der en ny arbeiderklasse vokste fram. Den tette folkemassen i storbyene ga grobunn for en ny, urban kultur. Alt dette vet du sikkert fra før, men poenget mitt er: Denne nye virkeligheten gjenspeiler seg i mye av kunsten og litteraturen fra perioden. Kunstnerne begynte å søke etter uttrykk som var tilpasset den moderne verden, og særlig oppfinnelsen av fotografiet hadde store konsekvenser for maleriet. I vestlig kunsttradisjon hadde maleriets rolle vært å gi en så realistisk gjengivelse av naturen som mulig. Når fotografiet kom, hadde man plutselig et verktøy som klarte å gjøre dette enda bedre. Derfor begynte man heller å interessere seg for maleriets kvaliteter som nettopp det, et maleri, et lerrett med maling på. Fokus ble rettet mot kunstens særegne karakter, og i søken etter nye formspråk, vendte man seg mot andre verdensdeler for inspirasjon.

Og her kommer altså Japan inn. På slutten av 1850-tallet ble Japan åpnet for handel med Europa og Amerika. Vestlige kunstnerne fikk da et møte med japansk stil og design, og det var særlig de japanske tresnittene som begeistret dem. Med sine flate og dekorative karakter, uttrykte de noe helt annet enn det kunstnerne kjente til fra den vestlige kunsttradisjonen. Van Gogh og de franske impresjonistene er eksempler på kunstnere som lot seg kraftig inspirere av japanske tresnitt. Men, som utstillingen på Nasjonalmuseet beviser, spredde trenden seg opp hit til oss i nord også. Utstillingen inneholder et stort omfang av nordisk kunst fra tiden, inkludert flere verk av våre mest berømte kunstnere, som alle viser en direkte påvirkning fra Japan. Blant annet kan du se grafiske verk av Astrup og Munch stilt ut i dialog med japanske tresnitt. Her ser man svært godt hvordan de norske mesterne nærmest kopierte linjeføringer og mønstre fra de orientalske forbildene over i sine egne arbeider. Veldig fascinerende å se. Det hele rammes inn av et nydelig japanskinspirert interiør i utstillingssalene. Det er vakkert og det er lærerikt. Akkurat hva en utstilling skal være. Jeg anbefaler alle å besøke denne.

astrup2
“Du vakre Vestland”. Bilder fra Astrup-utstillingen.

Så var det Astrupen da, Vestlandets store sønn, som har fått sitt internasjonale gjennombrudd i år. Om du er som meg, og forbinder Astrup med maleriene av Sankthansbål og de med “trolltrærne”, får du komme deg til Henie Onstad med en gang. Joda, de finnes der de maleriene også, men du får også se SÅ mye mer. Og man blir helt slått av de dynamiske komposisjonene og de levende fargene som maleriene hans har. Utstillingen tar for seg Astrups kunstnerskap i helhet, og følger ham igjennom livet som kunstner. Det starter med tidlige malerier av prestegården i Ålhus i Jølster, der han vokste opp, og følger ham videre fram til fremstillinger av den idylliske plassen han bodde på som voksen. Etter at han giftet seg, kjøpte han og kona seg en bratt og kronglete tomt ved fjorden i Sandalstrand (også i Jølster) og forvandlet denne til ett av Norges vakreste kunstnerhjem (idag kjent som Astruptunet). Den mytiske og magiske måten han fremstiller vestlandske landskap på er veldig fascinerende. Det er vakkert og storslagent, akkurat som naturen han maler. Utstillingen inkluderer også et bredt omfang av hans grafiske arbeider som er verdt å se. Her vil du helt sikkert kjenne igjen påvirkningen fra japanske tresnitt også (iallefall om du har besøkt utstillingen på Nasjonalmuseet først!) Fargene og mønstrene i trykkene viser at Astrup var en veldig stor grafiker. Jeg synes nesten denne delen var den fineste i hele utstillingen. Om du kjøper med deg utstillingskatalogen kan du også lese mer om Astrups store interesse for gartneri. Veldig interessant lesing om hvordan han gjorde en beskjeden småbrukstomt om til en frodig, vakker kunstnerhage, helt unik for vårt land på den tiden. Du kan også lese mer om verdensborgeren Astrup. Selv om han var veldig knyttet til hjemplassen, hadde han blikket vendt utover. Han både reiste og studerte mye utenlands, og følgte nøye med på det som skjedde på samtidskunstscenen i Europa. Selv syntes jeg at jeg kunne se påvirkning fra både Cezanne og Renoir i flere av verkene hans, men det kan jo bare være meg. I utstillingskatalogen er han nemlig sitert på et artig utsagn: Han ønsket å vaske seg i “vestlandske farver” for å ta bort all påvirkning fra annen kunst, og finne fram til sin egen. Jeg syntes det var fint sagt. Ta dere en tur, folkens, for dette er noe alle nordmenn burde se!

astrup
Fra Astrup-utstillingen

Kilder: – Nasjonalmuseets hjemmesider, Henie Onstad Kunstsenter
– Utstillingskatalog til Astrup-utstillingen: Carey, Dejardin og Stevens: Nikolai Astrup 1880-1928: Norske landskap, Scala Arts / Henie Onstad Kunstsenter, 2016

One thought on “Ukas utstillingstips

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s