Gerhard Richter

Noen kunstopplevelser fester seg bedre i minnet enn andre. En utstilling med Gerhard Richter på Pompidou-senteret i Paris for noen år siden er en av dem for meg. Den tyske kunstneren er en av de aller største i vår tid, og har spilt en svært viktig rolle for samtidsmaleriet.

3651
Betty, 1988

I andre halvdel av 1900-tallet var det nemlig en del kunstnere og kritikere som mente at maleriet hadde utspilt sin rolle. Andre kunstmedier var i fokus, og mange mente at det ikke var stort mer å hente for det stakkars maleriet. På dramatisk vis pratet man om «maleriets død» og spådde dets endelige undergang. Gerhard Richter var av en annen oppfatning. Fra han startet sin karriere på 60-tallet og fram til idag, har han jobbet med maleriet og vært stolt av å kalle seg maler – noe som har blitt oppfattet som reaksjonært. Ved å holde seg til det tradisjonelle mediet, gikk han på mange måter i mot strømmen (som beveget seg mot installasjon, performance, fotografi og konseptkunst m.m).

verkuendigung1_940
Annuciation after Titian, 1973
3290
Skull, 1983
8a5cb1a75a2867eb78c5fbcdbc2616b5
Apples, 1984

Med et kreativt sinn og nyskapende vesen, har Richter banet frem nye veier for maleriet. Og med det bevist at maleriet på ingen måte er døden nær – det er fortsatt et medium som byr på mange nye, spennende muligheter. Han er kjent for å jobbe veldig bredt. Med det mener jeg at han har jobbet både figurativt og abstrakt, med farger og svart hvitt, landskap og portrett. Både hans såkalte «fotomalerier» og abstrakte lerreter er veldig berømte. I fotomaleriene tar han utgangspunkt i et fotografi, prosjiserer det over på et lerret og tegner etter det. Så bruker han samme farger som i fotografiet og maler over det. Ofte lager han en slørete overflate for å skape effekt av «gammelt fotografi»…

92e5cf2eb696811f79ab6c3871c8201addb4cc14_m
Three Siblings, 1965
familie-am-meeer-gerhard-richter
Family at the Seaside, 1964
gerhard_richter_portrait3
S. with child, 1995
3065
Betty, 1977
tumblr_lw1y1y7bEn1r6eqbbo1_500
Torso, 1997
gerhardrich2
G.I., 1993

I de abstrakte verkene kan han bruke både sterke, klare farger eller mildere, dusere toner. Etter at malingen er påført lerretet, skraper han over det med en slags rive for å få frem tekstur, samt skape ekstra bevegelse og liv. Jeg skulle ønske at jeg kunne presentert Richter for dere på et museum eller i et galleri. For en ting er å se bilder av maleriene hans på en nettside – noe helt annet er selvsagt å se dem på veggen i et kunstmuseum. De kommer virkelig til sin rett da – og noen av dem tar virkelig pusten fra deg. Ønsker alle en god helg!

tumblr_n56nghoViU1rfecgeo1_1280
Abstrakt
Gerhard-Richter-4
Abstrakt
11973
Abstrakt
gerhardrichter_photo7
Abrakt – og kunstneren i action

 

4314
Abstrakt
Gerhard-Richter-06-06-2012
Kunstneren i action 
287_Kopie_Bach_630x345_01
Richters abstrakte malerier i all sin prakt på museum

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s