For ei dame! Sidsel Paaske på Museet for Samtidskunst

I helga som var åpnet Museet for Samtidskunst dørene til «Like før», en retrospektiv utstilling med den norske kunstneren Sidsel Paaske (1937-1980). Jeg var på museet forrige uke og fikk en liten sneak peek – og vet dere hva; det var var virkelig en spesiell opplevelse.

img_7740img_7741

Paaske var en sentral skikkelse på Oslos kunstscene i 1960- og 70-årene før hun døde brått i 1980. Etter det gikk hun nærmest i glemmeboken, og har blitt oversett av den norske kunsthistorien siden. Noe som er merkelig egentlig, for Paaske står faktisk bak Norges første popkunstverk. I 1966 lagde hun sin versjon av Brent Fyrstikk (se bilde over), et motiv som den berømte popkunstneren Claes Oldenburg er berømt for, men lagde sin versjon av først i 1987, hele 21 år etter Paaske(!). Så det er lett å spørre seg hvordan det er mulig (kan ikke selv huske å ha lært om Paaske på kunsthistoriestudiene), men sannheten er at kunsthistorien har hatt en lei tendens til å gi kvinnene en plass i skyggen – både her i landet og internasjonalt. Ideen om kunstneren som et geni sto sterkt på 1900-tallet (tenk bare på Picasso), men dette geniet var i de flestes øyne en mann. Kvinner drev med broderi, tekstil og formingslære (huslige sysler), mens “den store kunsten”, som maleri og skulptur, var reservert mannfolka. Dette er et tema som mange kunsthistorikere har belyst de siste årene, og som flere store kunstmuseer internasjonalt har hatt fokus på. Rundt omkring i verden har det blitt satt opp utstillinger med kvinnelige kunstnere fra historien – for å vise at de på ingen måte står tilbake for sine mannlige kollegaer. Utstillingen om Paaske er derfor på mange måter tidsriktig – og ikke minst usedvanlig spennende.

img_7703img_7695For det som slo meg da jeg gikk igjennom utstillingssalene, var: “For ei dame!” Paaske imponerer som en svært allsidig og produktiv kunstner. Hun startet med tekstil, og som formingslærer, men hadde en enorm trang til å eksperimentere utover dette. “Like før” presenterer oss for en leken og utforskende kunstner, en kunstner som hadde et usedvanlig kreativt sinn og en enorm skapertrang. Her finner du alt fra malerier og illustrasjoner, til emaljearbeider, smykker og skulptur. Det er originalt, vakkert og oppsiktsvekkende på en og samme tid.

14794036_10157547306980246_2085880832_nMed en stor kjærlighet for musikk, ønsket hun å male på samme improviserte måte som jazzmusikk blir til – raskt, spontant og i nuet. Hun lot seg også inspirere av musikk i selve malingsprosessen, og visualiserte toner og klanger i abstrakte lerreter. I utstillingens største sal finner du store utrullede papirmalerier som hun lagde under en performance på Molde Jazzfestival i 1979. De bærer preg av denne spontaniteten som hun var ute etter, og er som en oversettelse av musikk på papir. Hun samarbeidet med flere musikere, deriblant Jan Garbarek, noe man kan se resultatet av i en video i utstillingen. Men Paaske nøyde seg ikke med det. Poesi var en annen kjær interesse, og hun illustrerte flere dikt, deriblant flere av Jan Erik Vold – en god venn, som hun også var gift med en periode. Et av hennes ekspertfelt var derimot emaljekunst, en teknikk hun lærte bort til kunstnerkollega Kjartan Slettemark. En rekke av hennes emaljearbeider er hengt opp på en vegg og satt sammen i en vakker mosaikkaktig collage. Et annet emaljeprosjekt tar nærmest form av en uro, der blå skyformede skiver henger ned fra en hattehylle. Kunstverket ble til under en av Paaskes reiser verden rundt – reiser som også resulterte i produksjonen av smykker inspirert av folkekunsten i landene hun besøkte.

14805468_10157547308535246_918201729_nimg_7745

Jeg kunne ha fortsatt… Som dere forstår, er allsidighet et stikkord som kan brukes om Paaskes kunstnerskap. Utstillingen er så omfattende og inneholder så mye forskjellig at det blir vanskelig å oppsummere alt i en tekst som denne. Heller ikke er det lett å sette henne i noen bestemt boks: Var hun maler, skulptør, illustratør, smykkekunstner, performance-kunstner eller sanger? Svaret på det er at hun var alle de tingene samtidig –  og det er nettopp det som gjør henne til en så spennende kunstner. Men det sagt så spiller det egentlig ingen rolle hva hun var – “hvem-et” er det sentrale her: Hun var Sidsel Paaske, og må bare oppleves. Så kom dere på Museet i Samtidskunst alle sammen, for dette er en utstilling som dere sent vil glemme!

img_772714804897_10157547308530246_1422693798_nimg_7742
Bilder: Mine egne

One thought on “For ei dame! Sidsel Paaske på Museet for Samtidskunst

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s