PAO festival’16

unnamed.jpg
Tanja Thorjussen og Franzisca Siegrist fra Performance Art Oslo (Foto: Pietro Pellini)

Til helga skjer det ting på Grünerløkka dere! På fredag åpner PAO festival’16 på det Deichmanske bibliotek på Schous Plass – og setter med det startskuddet for en helg i performancekunstens navn. Definitivt noe som faller i smak hos undertegnede! Jeg tok meg derfor en liten prat med Franzisca Siegrist og Tanja Thorjussen fra Performance Art Oslo (PAO), for å høre mer om festivalen som de arrangerer.

Hei Franzisca og Tanja. Hyggelig å møte dere! Kan dere fortelle kort om hva Performance Art Oslo (PAO) er for noe, og hvordan organisasjonen ble til? 
PAO er en kunstnerdrevet organisasjon som ble stiftet i 2012. Siden den gang er det vi som 
har kuratert festivalen og stått for det meste av driften. Organisasjonen har tilsammen 37 medlemmer, som alle jobber med performancekunst. Hvert år arrangeres PAO festivalen, og i tillegg til den, setter vi opp mindre arrangementer i løpet av året.

Hvorfor startet dere PAO?
Vi så at performancemiljøet i Oslo var veldig lite og at det var et stort behov for en platform der kunstnere kunne møtes. Vi ønsket å gi kunstnere et sted for både utøvelse og formidling. Etter at vi startet, har vi arrangert PAO festivalen hvert år, så årets festival er nummer fire i rekken.

kiyoshi-yamamoto
Kiyoshi Yamamoto. Foto: Åshild Haugsbø

Temaet for årets festival tar utgangspunkt i boka “The Radicant”, der forfatteren Nicolas Bourriaud gjør rede for kunstneren som nomade. Hvordan kom dere fram til dette temaet?
I Performance Art Oslo har alle kunstnerne ulik bakgrunn, og så godt som alle av oss har tilknytning til mer enn ett land. Dette er noe vi opplever som ganske typisk for mange kunstnere idag. Vi flytter mye og er litt “nomadiske” av oss. Derfor var dette et veldig naturlig tema for oss, og når vi fikk anbefalt boken av styremedlem Kirsty Kross, passet det godt å gå ut ifra den. Samtidig er jo det å flytte på seg, og ha en såkalt nomadisk tilværelse, en tendens i det øvrige samfunnet også. Og av personlig erfaring vet vi at når man bor i et annet land, forandrer man seg, og man ser på sitt eget land med nye øyne. Det gjør noe med identiten vår. Vi ønsker å vise hvordan denne tendensen reflekteres i kunsten.

La oss prate mer om “The Radicant”. Kan dere forklare dette ordet bedre? Hva betyr det egentlig?  

Det engelske ordet “radicant” kan oversettes med det norske ordet “avløper” eller “utstikker”. Du vet, avløpere som for eksempel stikker ut på en jordbærplante, og sprer seg ut fra hovedplanten og slår rot der den finner jord. Samtidig har ordet avløper og utstikker på norsk en annen betydning også  – vi bruker det ofte for å beskrive noe som er annerledes. Ordet kan ha både positiv og negativ betydning. I boka “The Radicant” sammenlikner Bourriaud kunstneren med en avløper. Kunstneren er en person som stikker seg ut og vokser frem på siden av samfunnet. Slik inntar kunstneren gjerne en observerende rolle – og kommenterer det han eller hun ser.

zierle-carter-under-cover-photo-by-dayna-ganger-for-zierle-carter-small_1
Foto: Dayna Ganger for Zierle & Carter

Hvordan har dere valgt ut kunstnerne som deltar i årets festival? 
Kunstnerne har vi funnet både via vårt eget nettverk, gjennom anbefalinger fra andre kunstnere, og ved å ha gjort en research på kunstnere som jobber relatert til denne tematikken. Vi har fått mye positiv respons fra deltakerne, og alle gleder seg veldig. Det er nemlig ikke ofte at en performancefestival blir kuratert på denne måten – med en felles tematikk som samler innslagene under en felles paraply. Samtidig vil vi understreke at kunstnerne har kreativ frihet og står fritt til å tolke temaet som de vil.

Til slutt, hva tror dere mannen på gata vet om performancekunst?
Det er nok litt opp og ned, og dessverre en del fordommer. Men vi opplever ofte at folk blir positivt overrasket når de først kommer i møte med performancekunsten og ser det. Performance er også utrolig mye forskjellig og har veldig mange uttrykksmåter, det kan være 5 minutter stunt og flere dager lange verk, det kan være spontane hendelser og nøyaktige planlagte utførelser. Som publikum må man ikke alltid streve etter å forstå det som man ser, og vi tenker at det er viktig å tillate seg å bare oppleve. Det spennende med performancekunst er at det blir til der og da i nuet.

Ble også du nysgjerrig på denne festivalen? Bra! Da er det bare å ta turen til Grünerløkka i helga. Programmet finner du her.

flyer2016-web.jpg
Vivian Chinasa Ezugha. Foto: Thomas Reul

2 thoughts on “PAO festival’16

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s